Brainport Bereikbaar
Duwtje (gedragsbureau) heeft in opdracht van Provincie Noord-Brabant & Brainport Bereikbaar 6 concepten mogen presenteren en uitwerken om mensen te stimuleren om met het OV naar hun werk te gaan in plaats van met de auto. Studio Enkelvoud heeft voor 2 van de 6 concepten het ontwerp mogen maken, namelijk ‘Reisschema’ en ’99% op tijd’
Deze campagnes hebben in het najaar van 2023 plaatsgevonden in de plaatsen Weert, Boxtel, Deurne en Maarheeze.
Het is een hindernis voor mensen om uit te zoeken hoe men van en naar kantoor kan reizen met het openbaar vervoer. Voor de campagne ‘reisschema’ hebben we daarom kant en klare reisschema’s ontworpen met daarop de treinreis van Boxtel naar de grootste bedrijven in de Brainport regio. Dit is een eerste stap en hiermee wordt zowel de kans op gedragsverandering vergroot als een eventuele misperceptie over de reistijd met het OV weggenomen.
Naast de kant en klare reisschema’s hebben we ook posters ontworpen waarin de boodschap herhaalt wordt. Deze posters zijn op strategische plaatsen langs de autoweg geplaatst.
Er is gekozen voor een eenvoudige en heldere stijl met opvallende kleuren, zodat de uitingen goed opvallen en de boodschap in één oogopslag duidelijk is.
Mensen zijn vaak onzeker over de betrouwbaarheid van het OV. Zonde, want sommige trajecten hebben een ongekende betrouwbaarheid. Zo is bijvoorbeeld de gemiddelde stiptheid van treinen in Nederland 95%. Boxtel stijgt hierboven uit met een stiptheid van gemiddeld 100%.
Voor de campagne ’99% op tijd’ zetten we Boxtel af tegen andere plaatsen, waarbij we een realistisch en geloofwaardig beeld schetsen van de stiptheid van treinen in Nederland. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en verkleint de kans op weerstand. Omdat mensen vaak sceptisch zijn, is ervoor gekozen om 99% op tijd’ te communiceren in plaats van 100%.
We hebben dit o.a. gedaan door een fysiek podium in het centrum van Boxtel te plaatsen waarbij Boxtel visueel op nummer staat. Het is een opvallend object in de openbare ruimte waar mensen bijvoorbeeld selfies kunnen maken. Om de bekendheid van de campagne te vergroten hebben we een poster en een pop-up kaart van het podium ontworpen, die naar de inwoners van Boxtel is verstuurd ontworpen.